dinsdag 21 januari 2014

Everyone is free


op die grote oceaan van mogelijkheden
greep me toch wat naar de keel.

Zo'n brede horizon,
zo veel verschillende kusten in zicht,
dat kan overweldigend worden
en wekte onrust op.

Ik voelde me opgejaagd, 
verscheurd tussen enerzijds de wil om alles ineens te ontdekken
en anderzijds de wens om een poosje stilletjes te genieten 
van het dobberen an sich.

Het inzicht kwam slechts langzaam,
sijpelde druppelsgewijs binnen:

Dit horen op de radio
en glimlachend alle levensadviezen aanhoren.

Hoewel ik doorgaans een leeslijstje meeneem naar de bib,
gris ik meestal op het gevoel een aantal boeken 
van de stapel teruggebracht leesvoer
dat op de kar naast de balie geduldig ligt te wachten
 om het juiste plekje in de rekken terug te krijgen.
Zo vond ik daar laatst deze,
en besloot dat het een poging waard was.
Dit moet - met uitzondering van reisgidsen - 
het eerste non-fictie boek ooit zijn dat ik zou lezen.


Ook Facebook,
die irreële plaats vol zwans & zware uitspraken,
wou me dwingen om het "nu" te accepteren
en gaf me een duwtje in de vorm van deze column 
en ook met dit bericht dat op mijn prikbord passeerde:

Levensopdrachten voor twee soorten mensen:

ZOEKERS:
- volg je eigen pad
- stem je hoofd, hart en buik op elkaar af
- zorg voor evenwicht

- creëer innerlijke rust

- sta in je kracht

- leef bewust

- blijf trouw aan jezelf
- leef in harmonie met je omgeving
- zorg voor verbinding met jezelf en de ander
- zet je passie in de wereld
- benut je volle potentieel
- probeer in het hier-en-nu te leven

VINDERS:
- enjoy the ride!


Mijn bloglovin-leeslijst bracht me bij deze blog
en de sessies Outplacement die bij het ontslag horen,
blijken zowat therapeutisch
en stuwen ook al mijn bootje in deze zelfde richting.

Hèhè, dat lucht op,
een besluit nemen.

Het besluit om een gelukkig mens te worden,
die een beetje vooruitkijkt,
die tracht om niet te blijven haperen aan de hoeken uit het verleden,
maar die vooral in het kabbelend nu wil leven.


2 opmerkingen:

  1. Op mijn rug staat de tattoo "if you want to be happy, be" (maar dan in het Russisch). Beslissen om vanaf nu gelukkig te zijn, is de beste beslissing ooit!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben superbenieuwd naar je reactie, vraag, bedenking!